Vad då för Näsdag?

06.11.2018

Näsdagens vision är ett Finland där var och en stödjer världens barn att leva ett människovärdigt liv. Näsdagen samlar pengar för världens barn för ett långvarigt utvecklingssamarbete samt främjar den globala rättvisan genom underhållning och en gemensam folkrörelse.

Kampanjen Näsdagen ordnas av Stiftelsen Näsdagen, mera bekant som Näsbyrån, som fungerar som kampanjorganisation för nio organisationer. Stiftelsen Näsdagen grundades år 2004 av Finlands UNICEF, Finlands Röda Kors och Kyrkans Utlandshjälp tillsammans med Yle. I Stiftelsen Näsdagens verksamhet deltar också Fida International, Rädda Barnen, Plan International Suomi, Solidaritet, Finlands Fackförbunds Solidaritetscentral SASK och Finska Missionssällskapet. Yle stödjer Näsdagen med sin programverksamhet.

Den landsomfattande Näsdagskampanjen ordnas en gång i året under oktober–november. I år firas Näsdagen 9.11.2018. Näsdagskampanjen kulminerar i Finlands största välgörenhetssändning, Näsdagsshowen, på Yle TV2.

Varifrån kommer Näsdagen?

Näsdagen har rötterna i Storbritannien, där den första Näsdagen dvs. Red Nose Day firades redan år 1988. Red Nose Day kom till då manusförfattaren-regissören Richard Curtis blev medveten om hungersnöden i Etiopien. Konfronterad av barnens nöd samlade Curtis ihop sina underhållnings- och komikerkolleger och startade välgörenhetskampanjen som senare skulle bli en folkrörelse där man hjälper de mest utsatta med underhållningens hjälp. 2007 kom Näsdagen till Finland från Storbritannien. Förutom i Finland ordnas kampanjen med licens av Comic Relief även i bl.a. Belgien och USA. År 2017 ordnades Näsdagen även i Kina.

 

Vart går pengarna som samlas in på Näsdagen?

Näsdagen hjälper världens barn genom att skaffa medel för nio organisationers långvariga utvecklingssamarbetsprojekt i Afrika, Asien samt Sydamerika. Näsdagen har fyra teman dit medlen styrs: hälsa, trygghet, utbildning och näring. Dessa fyra stöds, så att alla världens barn skulle ha en chans till ett bra liv. Med Näsdagens insamlingsvinst främjar organisationerna alltså barnens utbildning och trygghet, stärker familjernas och samhällens position samt arbetar för att främja barnens hälsa och välmående. Med Näsdagens resurser stödjas också utvecklingssamarbete i Afrika via Näsdagens licensgivare brittiska Comic Relief.

År 2018 hjälper Näsdagen världens barn i 17 olika länder och projekten är många. På Näsdagen 9.11. lyfts tre organisationers arbete fram:

●      Hembiträden i Moçambique, SASK. Dokumenterat av Meeri Koutaniemi

●     Flickors utbildning, hygien och arbetet mot stympning Etiopien, Plan International Suomi. Arja Koriseva deltar

●     Syriens flyktingbarn och -unga i Jordanien, Kyrkans Utlandshjälp. Jarkko Tamminen deltar.

Näsdagskampanjen kan förverkligas kostnadseffektivt med stöd av otaliga partner

 

Hur kan jag delta i Näsdagen?

Vem som helst kan delta i Näsdagen! Snabbaste och enklaste sättet att delta är att donera till förmån för världens barn. Företag, föreningar och läroanstalter kan donera i nätbanken eller genom att beställa en donationsfaktura på önskad summa.  Dessutom finns det många deltagande sätt att delta! Under de senaste åren har privatpersoner, skolor, arbetsplatser, församlingar, föreningar och företag ryckt in för ett gott ändamål. När du anmäler digskickar vi ett kostnadsfritt materialpaket till dig för att inspirera din egen kampanj. För välgörenhetsinsamlingen lönar det sig att starta en egen insamling med en digital insamlingsbössa. Via den kan man redovisa medlen man samlat och följa hur potten växer i realtid. Man kan också delta genom att stödja andras insatser och sprida ordet om Näsdagen på sociala medier med hashtaggarna #Nenäpäivä och #hauskaauttaa

 

Fram till vilken tidpunkt kan jag donera till Näsdagen?

Näsdagen har ett fortlöpande insamlingstillstånd så du kan donera när som helst. Du kan donera till exempel i nätbanken eller med telefonen.

Du kan också bli en månadsdonator och donera fem euro i månaden. Skicka textmeddelandet KK5 AVAAtill numret 16499. Månadsdonationen debiteras i samband med din operatörs telefonräkning. SMS-donation fungerar via Telias, Elisas, DNAs, Saunalahtis och Kolumbus anslutningar. Det är lätt att avsluta månadsdonationerna: Skicka textmeddelandet KK5 SULJE till numret 16499. Meddelandet är kostnadsfritt.

 

Hur gör jag en donation till Näsdagen?

Om du vill donera direkt i nätbanken, med mobilbetalning eller med Mobilepay donera här>>

Du kan också donera till världens barn på Näsdagens insamlingskonto: 

●     Andelsbanken: FI44 5780 1020 0003 14

●     Nordea: FI37 1572 3000 3844 20

●     Danske Bank: FI47 8000 1570 8504 13

Ange Stiftelsen Näsdagen som donationsmottagare och använd ett referensnummer som passar dig. Kom ihåg att ange referensnummer. 

●     Privatperson: 4006

●     Företag: 3104

●     Skolor och daghem: 3308

●     Förening: 3201

Dessutom kan du stödja världens barn genom att bli en fem euros månadsdonator.Skicka textmeddelandet KK5 AVAA till numret 16499. Månadsdonationen debiteras i samband med din operatörs telefonräkning. SMS-donation fungerar via Telias, Elisas, DNAs, Saunalahtis och TeleFinlands anslutningar. Det är lätt att avsluta månadsdonationerna: Skicka textmeddelandet KK5 SULJE till numret 16499. Meddelandet är kostnadsfritt.

Notera att företag, föreningar och läroanstalter har en egen webbsida för donationer 

 

Var kan man köpa en Näsa och hur är den tillverkad?

Näsan kan köpas vid Helmisumpukka-stationer, Life-kedjans butiker, Fida och Elisa butikerna. En Näsa kostar 3 €, vinsten är ungefär 2,5 €. Vinsten från försäljningen av Näsorna går till Näsdagsinsamlingen. För priset för en Näsa förser du till exempel tre barn med läkemedel mot dödliga sjukdomar eller en familj med ett litet grönsaksland.

År 2018 är Näsan utvecklad i samarbete med Scaletec Oy, som varit verksamt i Åbo i över trettio år.Den nya Näsan är gjord med formsprutningsteknik, är mjukare än den föregående och sitter mera bekvämt på näsan. Materialet är 100 % återvinningsbar plast. När man har fått nog av Näsan ska den föras till plastinsamlingen. På så vis blir den en ny produkt via återvinning eller så återvinns den som värmeenergi. Transporten av den närproducerade Näsan förbrukar också mindre naturtillgångar.

PA-HU, som är verksam i Veikkola, packade näsorna och designade förpackningen. 

Tidigare tillverkade Näsor (t.ex. gjorda av skumplast) säljs tyvärr inte längre.

Vad händer i Näsdagsshowen, vem kan delta och vem uppträder där?

Finlands största välgörenhetskväll dvs. Näsdagsshowerna ses på Yle TV2 och i Yle Arenan på Näsdagen 9.11.2018.  Information om program och artister hittar duhär.

Näsdagsshowen består av två delar:

Nenäpäivä: Nenäsirkus kl. 19–21  
(Näsdagen: Näsdagscirkusen) 

Ernest Lawson står värd för Näsdagscirkusen, som underhåller hela familjen med Näsdagens muntra cirkusstämning. Tillsammans med Näsdagscirkusen får vi också följa med Jarkko Tamminen till flyktinglägret Zaatar i Jordanien för att träffa barn, vars hårda liv får glimtar av glädje via cirkushobbyn. Showen får lämpliga doser av humor och allvar med videor där t.ex. Esko Valtaoja, Pihla Penttinen, Ressu Redford, Kalevauva.fi samt Alma och Jenspa från YleX uppträder. Bland annat Evelina, Lauri Tähkä, Ellinoora, Arttu Wiskari, Mira Luoti och Juha Tapio uppträder på Näsdagscirkusens arena och berör tittarna med sin musik.

Nenäpäivä: Nenäshow kl. 21–23
(Näsdagen: Näsdagsshowen) 

Susanna Laine leder tittarna mot tyngre teman i Näsdagsshowen, som får Näsdagspubliken både att skratta och röras till tårar. Med Arja Koriseva reser vi till Etiopien via videor som sprudlar av girl power. För Näsdagsshowens musikutbud står bl.a. Kasmir, Aste, Ricky-Tick Big Band & Julkinen Sana.

Näsdagens show direktsänds från Mediapolis i Tammerfors. Under kvällens lopp gör vi flera besök i Nenäkulma (”Näshörnet”) i Helsingfors centrum där Jenni Poikelus och Alma Hätönen från YleX leder en telefonpanel där kända finländare svarar på donationssamtal. Under sändningen besöker vi också Vanda, där världens största Näsdagspublik följer Näsdagsshowen.

Det går inte att anmäla sig som publik, utan vissa aktörer bjuds in som publik. Varje finländare kan ändå delta i Näsdagssändningarna genom att ordna en Näsdagens hemmapublik dvs. en Näsdagspublik! Samla alltså ihop dina vänner på Näsdagen 9.11. och tillbringa en avslappnande välgörenhetskväll tillsammans med Näsdagsshowen.Läs mer om Näsdagspubliken.

 

Var hittar jag Näsdagens logotyp och vem får använda den?

Näsdagens logotyp får användas av alla som deltar i Näsdagen! Materialbanken hittar du här. I materialbanken hittar du Näsdagens logotyp, bilder av Näsdagsfiguren samt bilder för sociala medier, t.ex. glada omslagsbilder och infografik fulla av fakta för Twitter, Instagram och Facebook. För nationell utdelning och kommersiellt samarbete ta kontakt via e-post: nenapaiva@nenapaiva.fi. Hittar du inte just den bild du behöver, ta modigt kontakt med oss via e-post.

 

Vad är en elektronisk insamlingsbössa? Hur skapar och publicerar jag en egen elektronisk insamlingsbössa?

Elektroniska insamlingsbössor är privatpersoners, kompisgängs, företags eller organisationers egna insamlingsbössor till förmån för världens barn. Du kan också starta din egen elektroniska insamlingsbössaoch hitta på din egen kampanjidé! Med en elektronisk insamlingsbössa hjälper du världens barn – precis så som du vill hjälpa!

Det är enkelt att öppna en elektronisk insamlingsbössafyll i en kort blankett, ladda upp en bild och du har din egen elektroniska insamlingsbössa som du kan samla in pengar med och berätta för andra vad du gör för att hjälpa världens barn. 

Dela länken till din elektroniska insamlingsbössa med dina vänner: utmana dem också att delta! Alla kan stödja din insamling genom att donera via din insamlingsbössa. Via insamlingsbössan är det också enkelt att redovisa för de insamlade medlen.

Då du satt upp en elektronisk insamlingsbössa får du en automatisk bekräftelse till den e-postadress du angett när du skapade bössan. E-postmeddelandet innehåller en länk till din insamlingssida som du kan använda för att redigera uppgifterna om din insamlingsbössa. Klicka på länken och välj fliken redigera. Nertill på redigeringssidan som öppnas finns knappen ”Publicera”. Klicka här , välj ”Spara” och vips – din elektroniska insamlingsbössa har publicerats för allmänheten! 

 

Hur stor andel av donationen går fram – och går den säkert fram?

Näsdagen hjälper de mest utsatta barnen med fokus på varje barns rätt till näring, utbildning, trygghet och hälsa. Vi hjälper alltså världens barn där var de bor, så att de kan leva ett tryggt liv i sitt hemland. Resurserna som samlats i genom Näsdagsinsamlingen styrs till välplanerat projektarbete, som varje år får till stånd bestående förändringar i tusentals barns liv. Största delen av organisationernas verksamhet sker på Utrikesministeriets och statens ledning, genom att noga iaktta alla lagar och förordningar som styr verksamheten.

Näsdagens organisationer rapporterar till Stiftelsen Näsdagen om användningen av medlen samt vad man fått till stånd med dem. Alla organisationer som deltar i Näsdagens verksamhet har nolltolerans för eventuella missbruk och alla har sin egen övervakningsmekanism. Organisationerna som är med i Näsdagens verksamhet har flera års erfarenhet av att leda utvecklingssamarbetsprojekt. Yrkesskickliga arbetstagare vet hur man med insamlingsmedlen effektivast får till stånd bestående resultat i utvecklingsländer. Merparten projekt får också stöd av Utrikesministeriet dvs. de är under Utrikesministeriets tillsyn.

Näsdagskampanjen kan ordnas kostnadseffektivt, eftersom flera företag och föreningar erbjuder såväl sitt kunnande som sina produkter till kampanjen, år 2018 enligt en preliminär bedömning till ett värde på 400 000 euro. Stiftelsen Näsdagens alla årets evenemang ordnas helt utan utgifter. Även tackpresenterna bl.a. till frivilliga har erhållits gratis av olika företag.

Av alla inkomster har man använt 18,7 % till administrationskostnader, 4,5 % till marknadsföring och kommunikation och 12,1 % till insamlingens tjänsteleverantörers utgifter. Till exempel för telefonsamtalen går ungefär 7–10 % till operatören beroende på beloppet. Organisationerna tar inga administrationskostnader ur Näsdagsmedlen i hemlandet.
 


Har Näsdagen en webbutik och vad kan man köpa där?

Näsdagens webbutik hittar du här.

I webbutiken kan man beställa Näsdagens näsor. Butikens utbud kompletteras under kampanjen. Beställningar skickas dagligen från Näsbyrån till sändaren, men det lönar sig att förbereda sig på en veckas leverans. Notera ändå att före kampanjen och under kampanjtiden kan avsändningen överbelastas, så knappast hinner beställningen fram inom ett par dagar.

Om du har frågor, kontakta Näsbyrån via e-post (nenapaiva@nenapaiva.fi).
 

Varför samlar Näsdagen och Yle in pengar till utvecklingssamarbete och inte för att hjälpa finländare?

Näsdagen hjälper de mest utsatta barnen med fokus på varje barns rätt till näring, utbildning, trygghet och hälsa. Vi hjälper alltså världens barn där var de bor, så att de kan leva ett tryggt liv i sitt hemland. 

Medlen som samlats i med Näsdagsinsamlingen styrs till välplanerat projektarbete. Största delen av organisationernas verksamhet sker på Utrikesministeriets och statens ledning, genom att noga iaktta alla lagar och förordningar som styr verksamheten. Förutom arbete på gräsrotsnivå stödjer Näsdagen påverkansarbete, med vilket man ändrar lagar, attityder och strukturer samt sprider kunskap och färdigheter i utvecklingsländer. Resultatet av detta arbete syns inte på en dag och därför behövs vårt stöd fortfarande.

Yle samlar inte in pengar. Bakom Näsdagskampanjen och -insamlingen står den självständiga Stiftelsen Näsdagen. Enligt rundradiolagen ska Yle stödja tolerans och jämlikhet samt också förmedla stimulerande underhållning. På Näsdagen förenas dessa Yles lagstadgade uppgifter i en diskussion om frågor gällande global jämställdhet samt som inhemsk underhållning med sketcher och musik. Yle stödjer Näsdagskampanjen med sin programverksamhet genom att en gång per år lyfta fram de utmaningar som världens barn möter i livet samt rapportera om resultaten och betydelsen av utvecklingssamarbetet – i Näsdagens tecken genom underhållning och humor! 

I Finland finns många fina insamlingar som stödjer människor i hemlandet. Näsdagen lyfter ändå en gång i året fram världens barns behov av hjälp. Näsdagens budskap är att världens alla barn borde ha rätt till ett människovärdigt liv. Det är alltid frivillig att donera till Näsdagen, precis som till vilken fond eller organisation som helst – var och en får stödja det arbete som man vill.

Näsdagens historia

1985
Näsdagens ursprung: Organisationen Comic Relief grundades i Storbritannien för att bemöta Etiopiens hungersnöd.

1988
Den första Red Nose Day arrangerades i Storbritannien med Comic Reliefs försorg i samarbete med BBC.

2004
Ylen Hyvä Säätiö grundades i Finland för att hjälpa utvecklingsländernas barn på organisationernas och Yles försorg.

2007
Den första Näsdagen ordnades i Finland med licens på Comic Relief med Ylen Hyvä Säätiös försorg. Sex organisationer deltog i verksamheten.

2014
Näsdagen slog sitt insamlingsrekord till förmån för utvecklingsländernas barn. För klarhetens skull avstod man från namnet Ylen Hyvä Säätiö och stiftelsens namn ändrades.Sammanlagt har Näsdagen under årens lopp samlat in redan över 17 miljoner euro till förmån för utvecklingsländernas barn.

2016
Enligt Taloustutkimus känner redan nästan 4 miljoner finländare till Näsdagen!

2016
firades Näsdagens 10-årsdag i Finland

2018 
Enligt Taloustutkimus känner redan 78 % av finländarna till Näsdagen

Med Näsdagen stöds världens barns rätt till ett människovärdigt liv. Näsdagens vinst delas mellan nio organisationer. Näsdagen ordnas årligen i Finland med licens från Comic Relief. Medlen styrs också till det utvecklingssamarbete som licensinnehavaren av Red Nose Day, Charity Projects (Comic Relief), gör i Afrika. Stiftelsen Näsdagen följer upp användningen av tillgångarna.

Aktuellt