Näsdagen 2018

30.10.2018

Den trista hösten fylls av glädje med Näsdagskampanjen, som bjuder med var och en att hjälpa världens barn. I år utmanas finländarna att samla sin egen Näsdagspublik den 9 november för att tillsammans roas av Näsdagsshowen och stödja världens mest utsatta barn genom att donera.

Näsdagen syns och hörs på Yles kanaler

Näsdagen syns också i många av Yles TV-program och en del av radiokanalerna flyttar på Näsdagsveckan 5.–9.11. till Elisa Kulma i Helsinfors centrum som under kampanjen blir Nenäkulma. Från samma plats sänds också YleX:s rekordlånga Skrattmaraton-radiosändning, vars Happy Hour också visas live i Yle Arenan torsdagen den 8 november med start klockan 20.

Den egentliga Näsdagen firas fredagen den 9 november då Yle TV2 och Yle Arenan direktsänder Näsdagsshowen hela kvällen. I år består showen av två delar: klockan 19 börjar hela familjens Näscirkus med Ernest Lawson som värd och direkt efteråt med början klockan 21 startar Näsdagsshowen, som presenteras av Susanna Laine. Näsdagsshowen lämpar sig inte för familjens allra minsta. Det utlovas en kväll fylld av humor, stjärnartister och rörande sanna historier om Näsdagens biståndsobjekt. 
 

Projekten som presenteras i Näsdagsshowen

I Näsdagsshowen lyfts tre organisationers arbete fram. Plan International Suomi har två projekt, vars tema är flickors utbildning, hygien och arbete mot könsstympning i Etiopien. Med Plans projektarbete förebygger man traditioner som är skadliga för barn, såsom stympning och barnäktenskap, men man stödjer också flickors skolgång med hjälp av miljövänliga mensskydd. Arja Koriseva deltog i projektresan till Etiopien. 

Kyrkans Utlandshjälps projekt erbjuder barn som flytt kriget i Syrien en chans att utöva hobbyer i de dystra förhållandena i flyktinglägret.  Jarkko Tamminen fick bekanta sig med barnens hobbyer, såsom cirkus i flyktinglägret Zaatar. 

SASK stödjer hembiträdenas ansträngningar att förena sina krafter och kräva bättre behandling i Moçambique. Resurserna används också för att stödja hembiträdenas fackföreningsverksamhet.  Meeri Koutaniemi dokumenterar hembiträdenas liv i Moçambique.

Finländare uppmuntras samla ihop en egen Näsdagspublik på Näsdagen

– Vi vill uppmuntra folk att ringa in Näsdagen 9.11. i sin kalender och bjuda in nära och kära framför tv:n. Tillsammans kan man tillbringa en trevlig kväll med Näsdagsshowen och samtidigt hjälpa världens barn, uppmuntrar Riina.

Man kan upprätta sin egen Näsdagspublik framför tv:n tillsammans med familjen, kompisarna, kollegerna eller till och med hela släkten. Man kan berätta om stämningen i den egna Näsdagspubliken genom att publicera en bild eller video av läget på Näsdagen. I Facebook lönar det sig att tagga bilden eller videon med Nenäpäivä (Näsdagen) och i Instagram med nenapaiva_fi samt använda hashtaggen #nenäkatsomo. Via sociala medier kan man också kika på andra Näsdagspubliker, bland annat i de bekanta vardagsrummen från programmet Soffpotatisarna. Bland alla som samlat sin egen Näsdagspublik lottar TUI ut ett resepresentkort*

 

Delta i Näsdagen!

Man kan delta i Näsdagen på många olika sätt. Till exempel Näsdagen och bloggen Muita ihania utmanar alla som är händiga att sticka yllesockor i utmaningen Näsdagssockor, och Justimus utmanar skolor och kompisgäng att delta i Justimus Näsdagssketchtävling.  Om du vill ordna ditt eget jippo för Näsdagen, beställ ett kostnadsfritt kampanjpaket (på finska) för att höja stämningen. Du kan också anmäla dig som Näsdagens bössinsamlare på din egen ort.

*Bland alla som samlat ihop en egen Näsdagspublik ordnas en utlottning, åt vars vinnare Näsdagens partner TUI skänker ett resepresentkort på tusen euro.  Läs mer om tävlingen

Regler för Näsdagspubliksutlottningen

  1. Tävlingen ordnas av Stiftelsen Näsdagen.
  2. Man kan delta i tävlingen genom att dela en bild eller en video antingen offentligt på Facebook eller via ett offentligt Instagram-konto. I Facebook ska bilden eller videon taggas med Nenäpäivä (Näsdagen) och i Instagram med nenapaiva_fi samt ha hashtaggen #nenäkatsomo. Personerna som syns på bilden eller videon ska ha gett tillstånd till publiceringen.
  3. I utlottningen deltar bilder och videor som publicerats 9.11.2018. Deltaganden som anlänt före eller efter 9.11.2018 godkänns inte i utlottningen.
  4. Vinnaren publiceras på Näsdagens sociala medier 12.11. Tävlingens vinnare dras av Näsbyrån.

Organisatören kan utan separat tillstånd publicera vinnarens bild eller video med tillhörande upphovsrättsmärkning på sociala medier. Deltagarnas bilder och 

Aktuellt