Koulutuksen saatavuus jokaiselle on OAJ:lle tärkeää

24.05.2020
“Useamman vuoden yhteistyön perusteella suosittelen vahvasti muille organisaatioille lähtemistä mukaan Nenäpäivä-kampanjaan", kannustaa Kaj Raiskio

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry on ainoa työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. OAJ on jäsentensä ammatillinen edunvalvoja sekä keskeinen koulutus- ja työmarkkinapoliittinen vaikuttaja. OAJ:llä oli vuoden 2020 alussa 117 351 jäsentä.

Merkityksellistä kumppanuutta ja yhteistyötä
 
 
OAJ:n ensisijainen tehtävä on omien jäsenten edunvalvonta, mutta sillä on myös merkittävä  yhteiskunnallinen tehtävä toimia viestijänä ja vaikuttajana opetusalalla tapahtuvissa muutoksissa. OAJ on ollut pitkään mukana hyvän tekemisessä ja erilaisissa vastuullisuusprojekteissa. Yhteistyö Nenäpäivän kanssa alkoi, kun OAJ:n omat  kehitysyhteistyöhankkeet loppuivat, ja oli aika etsiä uusia tapoja tehdä hyvää. Nenäpäivä valikoitui kumppaniksi koska Nenäpäivän neljän kattoteeman alta löytyi sopivat avustuskohteet: OAJ:lle oli tärkeää päästä mukaan hankkeisiin, jotka tehtiin maailmalla koulutuksen ja kasvatuksen parissa. Valinnassa painoi myös kumppanin brändin tunnettuus, hyvämaineisuus ja luotettavuus.
 
Yhteistyö Nenäpäivän kanssa on vahvistanut OAJ:n brändiä hyväntekijänä, mutta se on avannut ovia myös muihin järjestöihin, sillä Nenäpäivä työskentelee tiiviisti 9 eri järjestön kanssa. OAJ on mukana myös Planin Girls take over -projektissa sekä se on liittynyt SASK:iin, ja Nenäpäiväyhteistyö onkin vahvistanut muiden OAJ:n olemassa olevien hyväntekeväisyyshankkeiden sanomaa. Nenäpäiväkumppanuuden myötä toteutetaan myös oppimatka Ugandaan yhdessä Unicefin kanssa keväällä 2021. OAJ kokeekin yhteistyöt merkityksellisinä. 
 
 
Näkyvyys kasvoi merkittävästi Nenäpäiväkumppanuuden myötä
 
Nenäpäivän kumppaniksi lähtemisen tavoitteena oli jatkaa vastuullisuustyötä ja vahvistaa asemaa sen parissa. Näin ollen OAJ yllättyi positiivisesti, että yhteistyö poiki myös valtavaa järjestön näkyvyyden lisääntymistä ja uusien yleisöjen tavoittamista. OAJ:n sosiaalisen median tilien seurantamäärät ovat kasvaneet merkittävästi yhteistyön alettua: tykätyimmät ja suurimman levikin julkaisut ovat aina syksyisin Nenäpäivän aikaan. Nenäpäivässä mukanaolo aiheutti ryntäyksen OAJ:n Facebook- ja Instagram-tileille, kun opettajat jotka olivat kiinnostuneet Nenäpäivästä huomasivat OAJ:n olevan siinä mukana. Seurantaan lähti samalla kertaa OAJ:n muitakin somekanavia. Yksi suosituimmista julkaisuista joka vuosi on OAJ:n käyttämä “tykkää tonni” -julkaisu, jossa jokaisesta tykkäyksestä OAJ lahjoittaa euron Nenäpäivän keräykseen kartuttaen samalla keräyspottiaan. “Suurin levikki julkaisullamme on ollut yli 100 000 käyttäjää”, kertoo Kaj. Nenäpäivä-kampanjaa onkin hyödynnetty ahkerasti Opettaja-lehdessä sekä OAJ:n nettisivuilla uutisten ja blogitekstien muodossa. Somekanavista käyttöön on valittu Facebook-, Instagram- ja Twitter-tilit. Nenäpäivän pääyhteistyökumppanina olemme saaneet suurempaa näkyvyyttä OAJ:lle merkittäville teemoille, koulutukselle ja kasvatukselle. Olemme olleet Nenäpäivän tv-lähetyksissä mukana, ja saaneet yhteistyön kautta meille tärkeitä viestejä eteenpäin, sanoo Kaj. 
 
 
Nenäpäivän brändi taipuu moneen
 
Nenäpäivän tunnettuus on auttanut viestinnässä paljon, kun jäsenet tunnistavat brändin entuudestaan. On ollut helppoa lähteä viestimään kampanjasta jäsenille, kun ei ole hirveästi tarvinnut avata, että mistä siinä on kyse. Myös kampanjan linkittäminen omaan toimintaan on helppoa samasta syystä. “Saamme Nenäpäivältä laadukkaat kampanjamateriaalit, jotka on helppo muokata vielä omalle organisaatiolle sopivaksi. Olemme lainanneet käyttöömme myös hilpeää Nenähahmoa, jonka kanssa olemme kuvanneet vielä omaa video- ja kuvamateriaalia toimistollamme”, toteaa Kaj, “hauskaa on ollut!”
 
 
Potti kertyy pienistä teoista 
 
Nenäpäivä on odotettu kampanja OAJ:lla. Ensimmäisellä kerralla henkilöstöä piti houkutella mukaan, ja viesti lähetettiin kampanjasta innostuneen järjestön puheenjohtajan Olli Luukkaisen toimesta. Myöhemmin kampanjasta vielä muistutellaan yhdistystiedotteissa ja kerrotaan sen olevan käynnissä. “Meillä on ollut kantavana ideana se, että luovutaan jostain sellaisesta mikä muuten olisi käytetty, eli yhdistyksissä jätämme esimerkiksi yhden kokouksen kokouspalkkion maksamatta tai kokoustarjoilut tilaamatta, ja lahjoitamme säästyneen rahan keräykseen. Haluamme teon olevan konkreettinen osoitus siitä, ettemme pelkästään anna rahaa, vaan me itse voimme luopua jostain, jotta maailman lapset saavat paremman tulevaisuuden”, Kaj kuvailee. 
 
 
Toimiva yhteistyö 
 
Yhteistyö Nenäpäivän kanssa on sujunut OAJ:n mukaan todella hyvin. Erityistä kiitosta tulee siitä, että yhteydenpito on ollut aktiivista ja kampanjaa on ideoitu ja suunniteltu yhdessä. Myös meidän omat ideat on otettu aina vastaan ja kysymyksissä tai ongelmatilanteissa apua on saanut heti, Kaj kertoo. 
 
“Useamman vuoden yhteistyön perusteella suosittelen vahvasti muille organisaatioille lähtemistä mukaan Nenäpäivä-kampanjaan ja uskon Nenäpäivän olevan yrityksille todella helppo ja turvallinen tapa lähteä tekemään merkityksellisiä asioita. Olen sitä mieltä, että tämä toisi monelle yritykselle lisäpotkua myös kaupalliseen toimintaan. Näen brändiarvon niin suurena, että jokainen euro minkä laittaa tämän kautta hyvään, poikii varmasti moninkertaisesti yritykselle euroja taas muuta kautta. Nenätoimiston työntekijöillä on selkeästi halu tehdä tätä ja se on todella antoisaa. Tämä on aito yhteistyökuvio eikä sellainen, joka on olemassa vain paperilla”, Kaj tiivistää.
 
 
Haastateltavana: Kaj Raiskio, Erityisasiantuntija, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
 
Haluatko mukaan kumppaniksi? Käy tutustumassa yhteistyömahdollisuuksiin lisää täältä