Yhteistyö on lisännyt yhteishengen luomista Kotipizzassa

25.05.2020
“Suosittelen yhteistyötä kaikille. Konseptin hienous on se, että jokainen voi tehdä siitä omannäköisensä" toteaa Antti Isokangas

Kotipizzan missio on parantaa maailmaa pizza kerrallaan. Ketjun missio ja arvot perustuvat vastuullisuudelle – sille, että toimitaan oikein ja luodaan hyvää itselle, muille ja maailmalle. Kotipizza on Pohjoismaiden suurin pizzaketju ja Suomen vastuullisin ja tunnetuin ravintolabrändi.

 
Toiminnallisuus on tärkeä osa yhteistyötä
 
Kotipizza on ollut Nenäpäivän yhteistyökumppanina neljä vuotta. Samoihin aikoihin oli jo aloitettu hankeyhteistyö Plan Suomen kanssa. Tuon kumppanuuden rinnalle toivottiin kuitenkin jotakin yhteisöllistä ja toiminnallista, jossa voitaisiin jalkautua ravintoloihin ja saada yrittäjät henkilöstöineen myös mukaan. Nenäpäivä sopi juuri tuohon tarpeeseen. Ja koska Plan Suomi on yksi Nenäpäivän yhdeksästä järjestöstä, on se myös tätä kautta yksi tuensaajista. Lisäksi Kotipizzalle on tärkeää olla tukemassa juuri lasten hyvinvointia ja erityisesti koulutusta sekä yrittäjyyttä. Koulutus on yksi Nenäpäivän pääteemoista ja myös tästä näkökulmasta yhteistyö on luontevaa. 
 
Kotipizzalaisille on tärkeää olla konkreettisesti tekemässä asioita - kirjaimellisesti kädet taikinassa. Osallistamisen tavoitteena onkin, että Nenäpäivässä ei ole vain yrityksen ketjuohjaus mukana vaan oikea tasapaino heidän, yrittäjien ja koko ravintolahenkilöstön kanssa. Toiminnallisuus pilke silmäkulmassa ja  hauskuus, yhdessä tekemistä unohtamatta, sopi heille kuin nenä päähän. Kulttuurillisesti Nenäpäivä onkin hyvin kotipizzamainen.
 
 
Valtakunnallisesti vahva brändi
 
Vahva ja valtakunnallisesti tunnettu brändi tarvitsi kumppanikseen myös tunnetun toimijan. Nenäpäivän tunnettuus ja taipuminen moneen mahdollisti kaikkien ketjun ravintoloiden osallistamisen kampanjaan omalla tavallaan missä päin tahansa Suomea. Joka vuosi useampi ja useampi Kotipizza-yrittäjä ja ravintola on lähtenyt mukaan. Joukossa on mitä erilaisempia paikallisia nenäpäivämäisiä tempauksia. Olennaista yhteistyössä on, että yhdessä keksitään uusia ideoita ja kehitetään konseptia koko ajan oikeaan suuntaan. 
 
“Ensisijainen tarkoitus tässä yhteistyössä on yrittäjien yhteishengen luominen. Tämä on meillä yrityskulttuuriasia. Tehdään yhdessä hyvää ja osoitetaan, että maailmaa on myös ketjun ulkopuolella. Ainakin yhtenä päivänä vuodessa töitä täytyy tehdä muiden kuin itsensä hyväksi. Aika vaikeaa olisi puhua vastuullisuudesta, joka on merkittävä osa brändiämme, jos ei annettaisi mitään apua eniten tarvitseville”, Antti sanoo.
 
 
Räppiä, pizza-sliceja & Mäntsälän ravintolan valtaus 
 
Vuosien aikana Kotipizzassa on tehty mitä erilaisempia Nenäpäivä-tempauksia maailman lasten auttamiseksi aina omasta musavideosta housebandin t-paitojen huutokauppaan asti.  Vuosittaisessa syysseminaarissa, jonne lähes 300 yrittäjää kokoontuu, on jo perinne “nenät päässä” hengennostatus, josta muistona ovat hauskat yhteiskuvat. Kotipizzan rekasta sekä Helsingin entisessä buffet-ravintolassa on ollut lounastempauksia tyyliin “maksa omantunnon mukaan”, mitä kautta on myös saatu kartutettua keräyspottia.
 
Räppivideolla toimitusjohtaja Tommi Tervasen sanoin:
”Autetaan tenavia, lapsia, pilttejä Isoja ja pieniä,  tuhmia, kilttejä
Lähellä ja kaukana, vieraita, tuttuja
Autetaan niitä nyt tekemään juttuja
Lapsi se elää jo tulevaisuudessa
Maailmassa paremmassa, kokonaan uudessa
Pidetään huolta ettei kyydistä jää hän
Tämä sopii meille kuin nenä päähän”
 
Yksi onnistuneimmista Nenäpäivä-teoista oli viime vuonna toteutettu Mäntsälän Kotipizzan ja ketjujohdon yhteinen tempaus. Ketjuhallinnon väki otti Mäntsälän yrittäjän Kotipizza-ravintolan hoitaakseen yhden kokonaisen päivän ajaksi. Siinä oli aitoa yhdessä tekemisen riemua ja onnistuttiin hienosti välittämään sekä Kotipizzan että Nenäpäivän viestiä. Tempaus sai paljon huomiota, mm. Facebookissa tempauksen videon näki 141 000 katsojaa. Sen avulla tavoitettiin myös sellaisia henkilöitä, joita normaalisti ei oltu tavoitettu. Sisäinen viestintä onnistui myös erittäin hyvin ja kaikki ketjussa varmasti huomasivat hauskan tempauksen. Tällaiset tempaukset ovat erittäin tärkeitä työnantajakuvaa rakennettaessa.
 
 
Vastuullinen maine on tärkeää
 
Kotipizzan maine vastuullisena toimijana on kasvanut vuosien aikana oikeaan suuntaan ja Nenäpäivä-yhteistyö tukee hyvin tätä kokonaisuutta. Tulevaisuudessa ajatuksena on, että Nenäpäivä-henkeä viedään enemmän ja enemmän ympäri Suomea ja tavoitteena on saada vielä useampi ravintola mukaan. 
 
“Suosittelen yhteistyötä kaikille. Konseptin hienous on se, että jokainen voi tehdä siitä omannäköisensä. Kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan, mikäli haluaa osallistaa omaa jengiä tekemään yhdessä hyvää hauskalla tavalla. Yhteistyö Nenäpäivä-säätiön kanssa on toiminut oikein hyvin. Tarjolla on paljon erilaisia materiaaleja, tapahtumia ja kampanjatukea. Iso peukku!”, Antti kiittelee. 
 
 
Haastateltavana Antti Isokangas, Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Kotipizza Group
 
Haluatko mukaan kumppaniksi? Käy tutustumassa yhteistyömahdollisuuksiin lisää täältä