Hyvän tekeminen tekee hyvää

21.11.2016

Se on rakennettu jo sisällemme, genetiikkaan. Konkreettinen hyvä vapauttaa hyväntekijän kehossa hormoneja, joilla on välitön vaikutus kehon fyysiseen ja henkiseen tilaan.

Tarkemmin sanottuna hormoni on oksitosiini, jonka tiedetään liittyvän onnellisuuteen. Muun muassa Simon Sinek on tutkinut ja pohtinut asiaa: kun ihminen pyyteettömästi auttaa toista ihmistä, se tekee hyvää molemmille osapuolille. Sama hormoni välittyy myös ihmisissä, jotka näkevät ja huomaavat hyvän tekemisen. Hyvä siis etenee ja kertautuu, ikään kuin korkoa korolle.

Kun yritys lähtee tekemään hyvää, on taustalla agendoja: aito tarkoitus auttaa, mahdollisuus positiiviseen julkisuuteen, referenssiin jne. Näin oli meidänkin kohdalla: halusimme tehdä hyvää antamalla kampanjalle osaamistamme ja aikaamme. Vastineeksi uskoimme saavamme positiivista näkyvyyttä, sillä pienelle toimistolle kaikki on plussaa. Emme kuitenkaan osanneet arvata, että tekemisemme saisi Nenätoimistolta niin paljon huomiota, kiitollisuutta ja arvostusta.

Yksi tavoite studiomme kohdalla oli myös se, että pystyimme tarjoamaan työntekijöillemme projektin, jolla oli aito ja puhdas merkitys. Työn sisällön merkityksellisyys on nuorille tekijöille palkkaakin tärkeämpää. Uusien sukupolvien myötä se tulee olemaan entistä tärkeämpi asia rekrytoitaessa uusia ihmisiä sekä pitämään yllä vanhojen työntekijöiden motivaatiotasoa. Nenäpäivä-kampanjan myötä suunnittelijat pääsivät toteuttamaan itseään ja samalla tekemään hyvää maailman lasten hyvinvoinnin eteen.

Yritysten ja yksityisten tekemät rahalahjoitukset hyvään tarkoitukseen ovat tärkeitä ja välttämättömiä – ilman niitä ei saada rokotuksia lapsille tai kaivoja kuivuusalueille. Rahalahjoituksen lisäksi yritys voi viedä hyvän tekemisen yrityskulttuurinsa ytimeen ja aktivoida työntekijänsä konkreettiseen tekemiseen hyvän ympärillä. ROI -laskelmia tälle toiminnolle ei pystytä laskemaan, mutta hyvä palautuu takaisin moninkertaisesti.

Erityisellä kokemuksella on varmasti vaikutusta toimiston sisäiseen henkeen ja yrityskulttuurin vahvistamiseen, eikä se varmasti näytä huonolta asiakkaan silmissä. HP/HPE järjestivät jo neljättä kertaa Nenäpäivä-kampanjan yhteydessä juoksutapahtuman, jossa työntekijät, asiakkaat ja kumppanit juoksevat pääkonttoria ympäri ja lahjoittavat valitsemansa summan hyväntekeväisyyteen juostujen kierrosten mukaan. Olin mukana juoksemassa ja huomasin, miten konkreettisesti ilo ja innostus näkyivät osallistujien keskuudessa. Toiseen hyvään esimerkkiin törmäsin Instagramissa, jossa Avalon Helsingin työntekijöitä oli käynyt luovuttamassa verta asiakkaansa Canonin haastamana.

Hyvä teko huomataan, ja mitä arvokkaampi on vastike, sitä voimakkaampia ovat vaikutukset. Ja tässä kohtaa en tarkoita rahaa. Tulevaisuudessa aika on yhä rajallisempi määre. Se on myös yhteismitallinen: sitä löytyy kaikilta saman verran vuorokaudessa. Se, joka rohkeasti uskaltaa antaa aikaansa muiden käyttöön ilman välitöntä vastiketta, saa suurimman arvostuksen. Teko on paljon enemmän kuin pelkkä selitys. Hyvä teko kannattaa myös kertoa ja erityisesti näyttää maailmalle kuvin ja videoin. Rohkea heittäytyminen huomataan aina.

Pekka Tuominen
Vieraskynäilijä on DigiPeople Studion toimari. Hän uskoo ihmisiin ja hyvään.

Mikä Nenäpäivän vieraskynä?
Nenäpäivän vieraskynässä Nenäpäivän tukijat ja tekijät kertovat ajankohtaisista, kiinnostavista aiheista vastuullisuuden ja hyväntekeväisyyden tiimoilta. #nenäpäivä #vieraskynä

Nenäuutiset