VIERASKYNÄ: Diversity kantaa kauas

13.05.2016
Nenäpäivä-tempauksella kerättiin varoja maailman lasten hyväksi.

Diversity on hyvä sana. Puhutaan luonnon diversiteetistä ja biodiversiteetistä, monimuotoisuudesta. Myös meillä on monimuotoinen ja monipuolinen vapaaehtoistyö- eli Community Engagement -ohjelma. Parhaiten diversiteetti ilmenee rekrytointipolitiikassamme, mutta myös nimenomaan vapaaehtoistyössä, jota jokainen työntekijä voi tehdä 60 tuntia vuodessa työajalla missä vain valitsemassaan kohteessa – tai valita jonkin yhteisen kohteen, jonne mennään isompana tiiminä. Lisäksi voimme pyytää työnantajaa lahjoittamaan tietyn summan rahaa hyväntekeväisyyteen jokaista tekemäämme tuntia kohden. Community Engagement käsittää henkilökunnan vapaaehtoistyön lisäksi rahalahjoitukset ja Kiva-lainat, jotka yhtymä rahoittaa.

Miksi Hewlett Packard Enterprise haluaa kannustaa henkilöstöä näin vahvasti olemaan mukana vapaaehtoistyössä? Vastaus löytyy historiasta. Yhtiön Piilaaksossa vuonna 1939 perustaneet William Hewlett ja David Packard loivat alkuvuosien hyväntekeväisyystoiminnan jälkeen varsinaiset yrityskansalaisuus-tavoitteet vuonna 1957. David Packard sanoi: “The betterment of our society is not a job to be left to a few. It is a responsibility to be shared by all.” Tätä ajatusta on toteutettu 1950-luvulta lähtien.

Nykyisin teemme työtä ja parannamme elämänlaatua kaikissa niissä yhteisöissä ja yhteiskunnissa, joissa elämme ja työskentelemme. Tavoitteen ydin on sitoutumisemme yhteisöön niin, että kaikki työntekijät voivat halutessaan tehdä vapaaehtoistyötä juuri niissä tehtävissä, joissa hän kokee sillä olevan eniten merkitystä. Henkilöstön tyytyväisyystutkimuksen mukaan sellaiset työntekijät, jotka osallistuivat vapaaehtoistyöhön, olivat lähes 20 % muita motivoituneempia, suosittelisivat muita lähes 15 % useammin työpaikkaansa muille ja olisivat muita vähemmän halukkaita siirtymään toiselle työnantajalle.

Vapaaehtoistyötä tekemällä työntekijä voi myös kasvattaa omia taitojaan, vahvistaa siteitään yhteisöön, syventää suhteitaan työkavereihin ja laajentaa omaa horisonttiaan. Globaali yrityskansalaisuus on yksi HPE:n tavoitteista, jonka mukaan hyvä yrityskansalaisuus on hyvää liiketoimintaa. Täytämme velvollisuutemme yhteiskuntaa kohtaan tarjoamalla taloudellisia, aineettomia ja sosiaalisia resursseja siihen maahan, jossa meillä on liiketoimintaa. Jotta voimme kehittää asiakas- ja sidosryhmäuskollisuutta, teemme tätä työtä tiukkojen rehellisyys- ja integriteettistandardien mukaan.

Viime vuosina olemme tehneet vapaaehtoistyötä mm. Planin, YK:n, Punaisen Ristin ja Etelä-Tapiolan lukion kanssa. Tänä vuonna teemme yhteistyötä myös Lasten ja nuorten säätiön Dreams-projektin kanssa. Nenäpäivä taas ja sitä kautta kaikki Nenäpäivässä mukana olevat järjestöt ovat olleet pääyhteistyökumppaneitamme kolmen vuoden ajan. Nenäpäivän visio jokaisen lapsen mahdollisuudesta hyvään elämään soveltui meille hyvin erityisesti humoristisen ja yhteisöllisen tekemisen vuoksi. Nenäpäivästä on tullut luonteva osa elämäämme ja yhteistä tekemistämme syksyisin. Nykyisin yhteisiä varainhankinta-aktiviteetteja odotetaan jo etukäteen ja kysellään, milloin on taas Nenäpäivä ja Nenäpäiväjuoksu. 

Nenäpäiväjuoksu syntyi henkilöstön ideasta

Heti ensimmäisenä Nenäpäivä-vuotenamme 2013 yrityksemme juoksukerho keksi idean Nenäpäiväjuoksusta. Henkilöstön organisoimassa tapahtumassa juostaan vuosittain sponsorien tuella Hewlett Packard Enterprisen toimitaloa ympäri, kierrosten määrän voi kukin valita itse. Henkilökunnan lisäksi juoksuun osallistuu ystäviä, kumppaneita, asiakkaita ja naapureita. Yksi kierros on noin 400 metriä. Juoksusponsoreilta ja juoksijoilta kerätyt varat tilitetään suoraan Nenäpäiväkeräykseen yhdeksän järjestön työn tukemiseksi. Tapahtumassa on mukana myös oheisohjelmaa, kuten arvontoja, saunontaa, hierontaa, lämmittelyjumppia, livebändi ja pientä syötävää. Idean saa lainata! Nenäpäiväjuoksun rinnalla muut aktiviteettimme vaihtelevat vuosittain.

Parasta sosiaalisen vastuun toteuttamisessa  – itse auttamisen lisäksi – on ollut yhdessä tekemisen hauskuus. On ollut kiva päästä irrottelemaan lihaksia ja mieltä ja myös tuulettamaan aika ajoin tuupertuvia aivoja raikkaassa ulkoilmassa. Kun teemme vapaaehtoistyötä erilaisissa tempauksissa, tiedämme samalla, että kerätyt varat menevät aina hyvään tarkoitukseen. Vaikka Nenäpäivässä keräämme varoja kehitysmaiden lasten hyväksi, tuemme sen lisäksi myös kotimaan lapsia monin eri tavoin. Ihan kaikki hädänalaiset lapset tällä planeetalla tarvitsevat apua rotuun, alkuperään tai asumispaikkaan katsomatta. Auttaminen voi olla monimuotoista.

Taina Kaitala 
Taina Kaitala vastaa Hewlett Packard Enterprisen (HPE) ulkoisesta viestinnästä Suomessa. Hän osallistuu myös erilaisiin kestävän kehityksen hankkeisiin tai vetää niitä itse – niin ympäristö- kuin sosiaalisen vastuunkin puitteissa. Kaitalalla on yli 20 vuoden kokemus ict- ja teknologia-alan viestinnästä. Aiemmin hän työskenteli myös markkinointiviestinnässä ja toimittajana.

 

Mikä Nenäpäivän vieraskynä?
Nenäpäivän vieraskynässä Nenäpäivän tukijat ja tekijät kertovat ajankohtaisista, kiinnostavista aiheista vastuullisuuden ja hyväntekeväisyyden tiimoilta.

#nenäpäivä #vieraskynä