Apua äärimmäisessä köyhyydessä eläville

23.11.2015
Shoman opiskelut alkoivat jälleen Nenäpäivän tuella perustetun kyläkoulun kautta. Kuva: Pelastakaa Lapset

Nenäpäivän tuella Pelastakaa Lapset auttaa Mymensinghin ja Netrokonan alueilla Bangladeshissa.

Nenäpäivän tuella Pelastakaa Lapset auttaa perheitä hyödyntämään sosiaali- ja terveyssektorin palveluja. Samanaikaisesti tuetaan viranomaisia kehittämään toimintaansa niin, että vaikeuksien kanssa kamppailevat perheet saavat apua.

Kaksitoistavuotias bangladeshilainen Shoma käy koulua, auttaa isovanhempiaan kotitöissä ja harrastaa teatteria. Niin ei ole ollut aina. Muutama vuosi sitten tytön vielä asuessa pääkaupunki Dhakan slummissa elämä oli hyvin vaikeaa. Vanhemmilla ei ollut enää varaa maksaa Shoman koulumaksuja ja isä halusi laittaa työtön töihin kotiapulaiseksi. Äiti ei tähän suostunut ja lopulta vanhemmat erosivat.

Onni kääntyi, kun Shoman isoäiti osallistui Nenäpäivän varoilla järjestettävään vanhemmuuskoulutukseen, jossa kerrottiin koulun keskeyttäneille lapsille tarkoitetusta kyläkoulusta. Äiti päättikin lähettää tyttärensä asumaan isovanhempien luo, jotta tämä pääsisi jälleen kouluun.

Aluksi Shoma kävi Nenäpäivän tuella perustettua kyläkoulua, mutta on jo pystynyt siirtymään tavalliseen peruskouluun. Isoäidin mahdollisuudet pitää huolta lapsenlapsestaan paranivat, koska Pelastakaa Lasten avulla hänelle myönnettiin valtion ruoka-apua kahdeksi vuodeksi. 

Muutokset lähtevät pienistä teoista

Shoma oli aluksi arka, mutta nykyisin hän toimii aktiivisesti Pelastakaa Lasten perustamassa lapsen oikeuksien kerhossa levittää tietoisuutta lasten oikeuksista:

“Olen mukana toiminnassa, jolla lisätään kyläläisten tietoisuutta lapsityöstä, perheväkivallasta ja lapsiavioliitoista. Kerromme myös köyhille tarkoitetuista sosiaalituesta ja siitä, miten lapsista on huolehdittava.”

Shoma ja muut lapset esittävät kyläläisille säännöllisesti näytelmiä, jotka käsittelevät lasten kokemia vääryyksiä sekä miten tilannetta voi parantaa. Shoma osallistuu myös kokouksiin yhdessä paikallisviranomaisten kanssa. Lapset voivat näin suoraan kertoa päättäjille lasten ja perheiden tilanteesta, tarpeista ja vaatimuksista:

”Unelmani on, ettei yksikään lapsi olisi hädässä ja kaikilla olisi mahdollisuus koulutukseen. Haluan tulla opettajaksi joka toimii oppilaiden puolesta.”

Tue Nenäpäivän järjestöjen työtä kehitysmaiden lasten hyväksi 

Tutustu Nenäpäivän tukemaan Pelastakaa Lapset työhön

 Bangladeshissa >>

Juttu: Pelastakaa Lapset >>